Design Director
Area: adidas Brand
Department: BU Originals, Basketball &
Partnerships
Direct Reporting Line: VP Design / Sr Design Director
Indirect/secondary reporting line:
Subsidiary/country: Germany
Location: Herzogenaurach
GSMS Grade: M2
Number of Personnel Managed: …
Cost Center/Budget and/or Revenue Responsibility: ….
Purpose & Overall Relevance for the Organization:
* Develop and direct industry leading creative solutions for concepts and categories, to create a highly relevant, desirable and clear adidas brand image, from sell in to sellout (consumer-facing)
* Lead and manage the internal creative team to achieve worldclass results
Key Responsibilities:
* Lead the Creative development for multiple concepts or categories across multiple consumer touchpoints, from 2D to retail to digital
* Develop concepts and creative strategies that fulfill objectives of category, concept, brief
* Collaborate with Product Design team to ensure holistic storytelling
* Collaborate with cross-functional team members to ensure consumer- and brand focus
* Set priorities, creative and assignment-related, of team
* Lead the execution of creative strategies to ensure end to end creative excellence, from sellin to sellout (consumer-facing)
* Direct variety of creative resources (agencies, freelancers, writers, photographers, etc) on creative execution to ensure holistic creative excellence
* Review and approve production stages of creative execution
* Maximise results within given budget and timeframes
* Participate in creation of annual and long-term Creative Direction strategies
* Present and communicate creative solutions with clarity, effectively selling in ideas to variety of stakeholders
* Identify opportunities of improvement and change, and initiate own proposals/projects
* Seek out new Design resources that can deliver world class results
Key Relationships:
* Design Directors, Creative Directors
* Product Designers
* Brand Communications
* Retail, C2C
* Product Teams
* External Agencies and Art/Creative Directors
* External Creative Resources
Knowledge, Skills and Abilities:
* IT skills: Excel, Word, PowerPoint: advanced /Outlook
* Design apps: expert
* Strong visual and verbal skills with the ability to create impactful/exciting visuals
* Language: English: excellent
Another European language: fluent
Requisite Education and Experience / Minimum Qualifications:
* Under-graduate level Design education or combination thereof
* Solid education and advanced experience in the creative development of communication tools
* At least 10 years experience in Sporting Goods/Fashion Industry or Design on managerial level
* 3 years personnel management experience
* Proven experience with the entire design process (project scope and time planning, design steps, production/execution of design solution, pre-press processes)
* Passion for adidas and it’s mission
* Passion for sports, culture, design
Design Director
Bereich: adidas Brand
Abteilung: BU Originals, Basketball & Partnerships
Direkte Berichtslinie: VP Design /Sr Design Director
Indirekte/sekundäre Berichtslinie:
Tochtergesellschaft/Land: Deutschland
Standort: Herzogenaurach
Funktionsgruppe: M2
Anzahl der unterstellten Personen: siehe Org Chart
Kostenstellen-/Budget-/Umsatzverantwortung: …
Zweck & Gesamtrelevanz für die Organisation:
* Entwicklung und Leitung von branchenführenden kreativen Lösungen für Konzepte und Kategorien, um ein hoch relevantes, wünschenswertes und klares Bild der Marke adidas zu kreieren – vom Sell-In zum Sell-Out (verbraucherorientiert)
* Führen und Verwalten des internen Kreativ-Teams um Weltklasse-Ergebnisse zu erzielen
Verantwortlichkeiten:
* Führung der kreativen Entwicklung für mehrere Konzepte oder Kategorien über mehrere Berührungspunkte mit dem Verbraucher, von 2D über digital zum Einzelhandel
* Entwicklung von Konzepten und kreativen Strategien, die Ziele der Kategorie, des Konzepts, des Reports erfüllen
* Zusammenarbeit mit dem Produkt Design Team, um eine ganzheitliche Darstellung sicherzustellen
* Zusammenarbeit mit funktionsübergreifenden Team-Mitgliedern, um Verbraucher- und Markenfokussierung zu gewährleisten
* Prioritäten für das Team setzen (kreativ- und auftragsbezogenen)
* Leitung der Ausführung von kreativen Strategien, um end-to-end Exzellenz zu gewährleisten, vom Sell-in zum Sell-Out (verbraucherorientiert)
* Leitung einer Vielzahl von kreativen Ressourcen (Agenturen, Freiberufler, Autoren, Fotografen, etc.) in der kreativen Umsetzung um ganzheitliche kreative Exzellenz zu gewährleisten
* Überprüfung und Genehmigung der Produktionsstufen der kreativen Umsetzung
* Maximierung der Ergebnisse innerhalb vorgegebener Budgets und Zeitrahmen
* Teilnahme bei der Erstellung von Jahres- und langfristigen Creative Direction Strategien
* Präsentieren und Kommunizieren von kreativen Lösungen mit Klarheit, effektives Verkaufen von Ideen an eine Vielzahl von Stakeholdern
* Ermittlung von Möglichkeiten der Verbesserung und Veränderung, und initiieren von eigenen Vorschlägen/Projekten zu
* Suche nach neuen Design-Ressourcen, die Weltklasse-Ergebnisse liefern können
Vorwiegende Kontakte:
* Design Directors, Creative Directors
* Product Designers
* Brand Communications
* Retail, C2C
* Product Teams
* External Agencies und Art/Creative Directors
* External Creative Resources
Kenntnisse, Fertigkeiten und Fähigkeiten:
* IT-Kenntnisse: Excel, Word, Powerpoint: Fortgeschritten / Outlook
* Design-Apps: Experte
* Starke visuelle und verbale Fähigkeiten mit der Fähigkeit wirkungsvolle/aufregende Visuals zu erstellen
* Sprache: Englisch: sehr gut, eine weitere europäische Sprache: fließend
Benötigte Ausbildung und Erfahrung / Mindestanforderung:
* Grundständige Designausbildung oder eine Kombination davon
* Solide Ausbildung und fortgeschrittene Erfahrung in der kreativen Entwicklung von Kommunikationsmitteln
* Mindestens 10 Jahre Erfahrung in der Sportartikel-/Modeindustrie oder Design auf Führungsebene
* 3 Jahre Personalführungserfahrung
* Nachgewiesene Erfahrung mit dem gesamten Design-Prozess (Projektumfang und Zeitplanung, Design Schritte, Produktion/Ausführung der Design-Lösung, Druckvorstufe)
* Leidenschaft für adidas und die adidas Mission
* Leidenschaft für Sport, Kultur, Design